Det er det franske firma S3 Smart Seismic Solutions, der skal stå for dataindsamlingen. S3 er førende inden for avancerede geologiske undersøgelser og har stor erfaring fra hele Europa – også Danmark. Tidligere i år gennemførte S3 en lignende undersøgelse på Lolland med stor succes, og de tager både deres erfaringer og deres flåde af seismiske køretøjer og både med til Greenstore-området.
Avancerede vibrationslastbiler skal udføre præcisionsarbejde
Det er seks identiske, franskproducerede vibrationslastbiler, der kommer til at spille hovedrollen i den store undersøgelse. Modellen, der hedder Thomas Vibrator T65, ligner lidt en hvid skraldebil, vejer 30 tons og er 10 meter lang. Der findes kun 10 af dem i verden, og det er S3, der ejer dem alle.
Thomas’en, som S3-medarbejderne kalder den, er udstyret med en 2,5 m2 vibrationsplade under sig, der under korte stop sænkes mod jorden og genererer lavfrekvente lydbølger, som sendes vertikalt ned i undergrunden i ca. 60 sekunder.
Lastbilerne vil køre én ad gangen i nøje planlagte ruter fra øst mod vest. Efter hver måling kører lastbilen 40 meter frem og gentager processen. Når vibrationslastbilerne er i bevægelse, foregår det med cirka 20 km/t, men de har en topfart på over 80 km/t.
Når vibrationslastbilerne er i aktion, vil man, hvis man står tæt på dem, kunne mærke lette rystelser under fødderne. Vibrationerne peger nedad og ikke ud til siderne, så bygninger og huse ikke kommer til at lide overlast. Og kører lastbilerne forbi gamle eller fredede bygninger, vil afstanden for en sikkerheds skyld blive øget og trykket lettet.
Detaljeret kortlægning med geofoner
Vibrationerne bliver opfanget og registreret af de 40.000 trådløse geofoner, som S3 udlægger i området. Geofonerne er små modtageenheder på størrelse med en coladåse. De er udstyret med avanceret sensorteknologi, der kan måle og optage vibrationer og lydbølger.
”Dataindsamlingen gør det muligt for os at skabe en tredimensionel model af de geologiske lag i undergrunden og give os detaljeret viden om lagenes tykkelse og beskaffenhed. Og det er netop de detaljer, der er er afgørende for, at vi kan vurdere, om undergrunden egner sig til sikker geologisk CO2-lagring,” siger Regitze Reeh, kommunikationschef i Harbour Energy, der sammen med INEOS Energy og statens undergrundsselskab, Nordsøfonden, råder over Project Greenstore-licensen.
Pressekontakt: Regitze Reeh, regitze.reeh@harbourenergy.com, tlf. 30546608.